O intrebare a carei repetitie deja ma deranjeaza, intalnind-o tot mai des in misiunea de promovare a acestui element din Hip-Hop ca stil/gen muzical independent. Totusi, daca stau bine sa ma gandesc si sa fiu obiectiv, motivul meu real de deranj este nefondat.
Probabil ar trebui sa fiu si eu, la fel ca altii, putin mai intelegator si sa accept ca acest curent, desi nu este chiar nou la noi in tara, nu este in nici un caz popular.
Pentru a intelege mai usor la ce se refera termenul Turntablism, am sa va pun la dispozitie definitia lui.
Turntablism = arta de a manipula sunete si a crea muzica folosindu-ne de platane (pick-upuri) clasice (fonograf) sau de platane digitale si un mixer.
Cuvantul Turntablist a fost inventat in 1995 de catre Dj Babu pentru a evidentia diferenta dintre un DJ care doar pune muzica si unul ce o creeaza prin atingerea si miscarea discurilor.
Turntablistii pun in aplicare diverse tehnici folosindu-se de platan(e) (pick-up), cum ar fi mixarea beaturilor (beat mixing), jonglarea beaturilor (beat juggling) si „zgariatul” (scratching). Practicantii acestei forme de arta trebuie recunoscuti ca muzicieni independenti, ce pot interactiona si improviza cu alti interpreti/artisti. Unii DJ se concentreaza mai mult asupra tehnicilor turntablismului, in timp ce altii aleg sa incline mai puternic spre partea de mixare.
Radacinile utilizarii platanului ca instrument muzical dateaza de prin anii 1930. Totusi, turntablismul ca forma moderna de arta si practica muzicala isi gaseste radacinile in cultura Hip-Hopului old school de la inceputul anilor 1970. In momentul in care au inceput sa apara turntablistii, scratchingul era deja bine raspandit in Hip-Hop de catre DJ si producatori.
Grandmaster Flash scratchingMeritul cimentarii rolului actual al DJilor, in primul rand ca instrumentisti, apartine celor trei prea bine cunoscuti turntablisti Kool DJ Herc, Afrika Bambaataa si Grandmaster Flash.
Aparitia turntablistilor si nasterea turntablismului a fost solicitata datorita unui factor major, si anume disparitia DJului din grupurile de Hip-Hop, pe materialele inregistrate si din showurile live in perioada trecerii in anii ’90. De asemenea, deceniul anilor 1990 este foarte important in conturarea formei de arta si culturii turntablismului datorita evolutiei scratchingului si aparitiei unor artisti-pionieri ai acestui curent (D-Styles, DJ Q-Bert, DJ Quest, DJ Krush, A-Trak, Ricci Rucker, Mike Boo, Prime Cuts), trupe (Invisibl Skratch Piklz, Bullet Proof Scratch Hamsters, Beat Junkies, The Allies, X-Ecutioners), labeluri (Asphodel) si battleuri de DJ (DMC, ITF).
Dj Sleek – primul turntablist romanRevenind la perceptia termenului Turntablism la noi in tara, acest curent nu este nici nou, nici vechi si nici prea popular. As putea spune, cu destula incredere, ca pionierii turntablismului romanesc nu sunt deloc numerosi. In acest moment nu ma pot gandi la mai mult de patru. Primul turntablist de care s-a auzit la noi in tara a fost DJ Sleek, la scurt timp el fiind acompaniat in aceasta arta de cel putin patru turntablisti: Deceneu, DJ Dox, DJ Freakadadisk si Dj Wiz.
Ca trupe romanesti de turntablism, de asemenea, nu ne putem mandri cu prea multe, dar ceea ce avem ne reprezinta la un nivel suficient de inalt. Singura trupa de turntablism de la noi din tara este in momentul de fata Turntable Science, ea luand nastere in anul 2004 si fiind formata din patru dintre cei mai cunoscuti DJ romani: DJ Dox, DJ Undoo, DJ FaiboX si DJ Paul.
Labeluri de turntablism nu exista la noi in tara, deasemenea nu avem nici concursuri de battleuri nationale.
La final putem concluziona ca aceasta forma de arta independenta a fost „montata pe şine” si a pornit dar inca nu a parcurs o portiune suficienta din traseul ei. Evolutia turntablismului la noi in tara depinde acum doar de aprecierea si acceptare ei ca atare si implicarea la un nivel cat mai mare al adeptilor.
In speranta ca am reusit sa va luminez in priviinta termenului de Turntablism intr-un mod cat mai cocentrat, va urez la cat mai multe scratchuri!