Hip Hop Ejay și Cool Edit 96 – cum am început să fac muzică pe calculator în 2000

Povesteam și aici despre cum a început aventura mea cu platanele, iar la scurt timp după ce am început să studiez scratch-urile în dormitor, am fost curios și fascinat și de beaturi. Cum fiecare scară de bloc avea atunci formație, aveam și eu una – Intervenții Lirice – care s-a transformat într-o grupare ce a pus bazele “Avangard Muzic”, primul nostru label independent.

Între 1999 și 2000 am fost schimbul de tură pentru sora mea ca vânzător la clasicul butic de la colțul străzii, pe Calea Giulești. Așa am reușit să strâng primii mei bani, pe care i-am investit într-un calculator second-hand. Apoi am mai pus ceva deoparte ca să cumpăr și primul CD-ROM/Writer, că aia era șmecheria – să poți instala programe și să poți “arde” CD-uri. Până la modem și internet pe dial-up a mai durat niște ani. 🙂

Prin anturajul din cartier și de la bloc, având deja formația Intervenții Lirice, l-am cunoscut pe Adi, un vecin care avea calculator și făcea deja muzică cu Max, colegul lui de trupă. Aveau o formație care se numea Madrigal.

La ei am văzut prima oară Hip Hop Ejay și Cool Edit 96 – un editor audio destul de basic. Țin minte că am fost fascinat de cum se vedea waveform-ul pe ecran. Ei făceau o chestie foarte interesantă și, cred eu, inovativă pentru acea vreme: foloseau anumite sunete din Hip Hop Ejay – un program care avea un sound destul de sintetic, cu niște tobe cam wack – dar unele samples cu instrumente sunau mai bine. Le exportau din Hip Hop Ejay și le modificau, combinându-le cu tobe samplate de pe CD-urile originale de Hip Hop pe care le aveau.

Procesul era destul de anevoios, dar descoperiseră că, în funcție de câte secunde de spațiu lăsau între fus cinel, obțineau un anumit tempo. Deci, întâi samplau fus cinei, apoi il copiau (1/8) într-o măsură de 4/4, cu anumite secunde între, pentru a obține tempoul dorit, și apoi puneau kick-ul și snare-ul peste – “programând” astfel pattern-ul de tobe. Apoi adaugau sampling-ul și basul.

Eu, având deja platan și începusem să adun discuri cu muzică, Adi mi-a zis: „Da’ de ce nu samplezi? Că ai platan, ai discuri.” Atunci am avut un fel de AHA moment. Am zis: „WOW, da, asta vreau să fac!”. I-am cerut CD-ul cu programul și așa am început să samplez și să mă joc cu sunetele și beat-urile în Cool Edit.

Încă nu auzisem de multitrack, iar de Cool Edit Pro, care avea și opțiunea asta, am aflat mai târziu. A fost un alt AHA moment, pentru că puteam să trag și scratch-uri mai bine și să aranjez beat-urile mai ușor.

Față de primele scratch-uri trase în două ferestre de Cool Edit și suprapuse apoi peste instrumental, cu multitrack era altceva – suna mult mai bine. :))

Studioul din beci

Din 2001 până în 2002, când mi-am făcut studioul în beci, am avut timp să exersez și, sincer, să bâjbâi. Nu știam ce fac – nu aveam tutoriale sau alte resurse din care să învăț, doar ce mai „furam” de la Adi și Max. Apoi, în 2002, când am ajuns prima oară la Urban Records, am început să învăț tot felul de chestii de la K-Gula (care lucra acolo ca producător și sunetist).

Primele piese sunau groaznic, mai ales că nu aveam monitoare audio sau căști bune. Dar ce să vezi? Asta conta mai puțin. Eram curios să explorez și să experimentez până am început să îmi dau seama cum trebuie să sune.

Iată o mostră din piesa “Intervenții Lirice cu K-Gula – Mă doare în penis”

 

Partea de recording și sound engineering am reușit să o dezvolt mai bine în studiourile în care am mai lucrat ulterior, în special la Urban Records. Era singurul loc unde aveam internet de mare viteză și acces la informații, tutoriale și alte resurse. Apoi, cu ce descopeream acolo, veneam în beci la mine și exersam.

Internet, forumuri și label-uri independente

A fost o perioadă foarte interesantă între 2000 și 2003. În 2001 abia apăruseră Hades Records și Facem Records, iar cultura Do It Yourself din muzica independentă începea să prindă contur. Se adunau pasionații de Hip Hop pe forumuri unde circulau cele mai noi știri, se promovau materiale și se distribuiau CD-urile cu albumele prin poștă.

În 2002 mi-am făcut studioul în beci și, împreună cu ai mei din Intervenții Lirice, am fondat label-ul Avangard Muzic și am început să producem și să lansăm primele materiale.

Ce m-a ținut în toți anii ăștia – în lipsa echipamentului, a resurselor sau a informației – au fost curiozitatea, entuziasmul și perseverența. N-am avut tutoriale sau YouTube, dar am avut drive. Și cumva cred că asta contează cel mai mult la început: să fii dispus să te joci, să greșești, să repeți, să experimentezi.

Azi avem acces la o cantitate imensă de informație online, dar uneori tocmai asta ne poate copleși sau dezorganiza. De aceea cred că un workshop fizic, în care lucrăm pe o structură clară, în timp real, e o experiență aparte. Nu e vorba doar de tehnică – ci și de vibe, schimb de idei și energie creativă.

🎛️ Curs de Producție Muzicală pentru Începători – Boom Bap Essentials

Vrei să descoperi secretele producției Boom Bap și să înveți principiile de bază ale acestui stil, ghidat de mine alături de o comunitate pasionată?

Am conceput acest curs special pentru începători, ca să înțeleagă procesul de producție hip-hop într-o manieră clară și practică – pas cu pas.

Atelierul e locul perfect pentru a te exprima, a învăța noi abilități și a te conecta cu alții care împărtășesc aceeași pasiune pentru cultura Hip Hop.

📍Detalii și înscrieri:https://bit.ly/BoomBapEssentials

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

4 × 2 =